B12 Vitamini Günlük Dozu
20 Temmuz 2024

B12 Vitamini Günlük Dozu


B12 vitamini, kobalamin olarak da bilinen, suda eriyen bir vitamindir. Suda eriyen diğer vitaminlerden farklı olarak vücut dokularında depolanabilir. Bu depo süreci nedeniyle eksikliği uzun yıllar sonra fark edilebilir. B12 vitamini daha çok hayvansal dokularda bulunur ve vücuttaki karbonhidratların, yağların ve proteinlerin işlenmesi için gereklidir. Hücre tamirinde önemli bir rol oynayan bu vitamin, özellikle sinir hücrelerinin büyümesinde kritik bir rol üstlenir. B12 vitamini, protein ve amino asit oluşumunda da etkilidir. Folik asit ile birleştiğinde sinir hücrelerindeki kılıfların korunmasını sağlar ve DNA sentezi için gereklidir. Ayrıca sinir iletilerini kolaylaştıran özellikleri de bulunmaktadır.

İnce bağırsakta emilen B12 vitamini, diyetler nedeniyle bazı hayvansal besinlerin eksik alınması sonucu bazı hastalıklara ve B12 vitamini eksikliğine sebep olabilir. Hafif derecede B12 vitamini eksikliği her insanda görülebilir ve genellikle aynı belirtileri gösterir. Bu belirtiler arasında uyuşukluk, halsizlik, yorgunluk ve unutkanlık bulunur. Ağır derecede B12 vitamini eksikliğinde ise kronik hastalıklar ve sinir fonksiyonlarında bozukluklar ortaya çıkar. Yaş ilerledikçe bu vitaminin eksikliği daha sık görülür. Araştırmalara göre, 65 yaş ve üzerindeki bireylerde yaklaşık %40 oranında B12 vitamini eksikliği görülmektedir. Hekimler, bu vitamin eksikliği sonucunda bu yaşlarda zihinsel bozukluklar ve depresyonun oluşabileceğini savunmaktadır. Alzheimer hastalığına benzer belirtiler görülebilir. B12 vitamini eksikliği uzun yıllar devam ederse, zihinsel bozukluk tedavi edilemez bir hal alabilir.

B12 Vitamininin Günlük Dozu ve Vücuttaki Etkileri

Sinir hücrelerini koruyan B12 vitamininin birçok başka özelliği de bulunmaktadır. Hafızayı güçlendirdiği bilinen B12 vitamininin günlük dozu genellikle 2.4 mikrogramdır. Ancak bu miktar yaşa, cinsiyete ve sağlık durumuna göre değişiklik gösterebilir. Bu vitamini hayvansal besinlerden ve güçlendirilmiş tahıllardan alabilirsiniz. Dana eti, dana karaciğeri, süt ve süt ürünleri, peynir, yumurta, midye, dil balığı, uskumru, ringa balığı ve sardalye gibi besin maddeleri B12 vitamini içerir. Sebzelerde ve meyvelerde B12 vitaminine pek rastlanmaz.

Özellikle çocuklarda büyüme ve gelişmede büyük rol oynar. Sinir hastalıklarının tedavisinde kullanılır ve pernisiyöz anemi tedavisinde de etkilidir. Mide ve bağırsakta uygulanmış olan cerrahi bir operasyondan sonra B12 vitamini eksiklikleri tamamlar. Bağışıklık ve sinir sistemini düzenler ve onarır. Ayrıca, zihin ve sinir hastalıklarına faydalıdır. Mikroplar yoluyla vücuda bulaşan hastalıkların tedavisinde de etkilidir. Çocuklarda iştah artırıcı özelliği olabilir ve boy uzunluğuna katkı sağlayabilir. Enerji ve güç sağlar, öğrenme kapasitesini artırabilir.

HIV pozitif virüsü bulunan kişilerin %35'inde B12 vitamini eksikliği görülmektedir. Günümüzde hala yararı tam olarak belirlenmeyen bu vitamin, AIDS hastalığının tedavisinde de uygulanmaktadır. B12 vitamini, folik asit ile birleştiğinde doğum defektlerini önleyebilir. Ayrıca folik asit ve B6 vitamini ile birleştiğinde kalp damar rahatsızlıklarında önleyici bir rol oynar. Küçük yaştaki çocuklarda astım, depresyon ve şeker hastalığına bağlı nöropatilerin tedavisinde kullanılır. Ergenlik dönemindeki gençlerde düşük sperm sayısı ve sperm hareket yetersizliği tedavisinde de önemli bir rol oynar.

Sonuç

B12 vitamini, genel sağlık ve özellikle sinir sistemi sağlığı için hayati öneme sahiptir. Günlük alınması gereken dozun ihmal edilmemesi, özellikle risk grubunda bulunan yaşlılar, vejetaryenler ve bazı kronik hastalıkları olan kişiler için önemlidir. Düzenli doktor kontrolleri ve beslenme alışkanlıklarına dikkat edilerek B12 vitamini eksikliğinin önüne geçilebilir.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

B12 Vitamini Fazlalığı

B12 Vitamini Fazlalığı

Editörün Seçtiği

Haber Bülteni

Popüler İçerik

B12 Vitamini Yüksekliği Nedenleri

B12 Vitamini Yüksekliği Nedenleri

B12 Vitamini Ne İşe Yarar?

B12 Vitamini Ne İşe Yarar?

B12 Vitamini Bulunan Besinler Nelerdir?

B12 Vitamini Bulunan Besinler Nelerdir?

Vitamin B12 Normal Değerleri Kaçtır?

Vitamin B12 Normal Değerleri Kaçtır?

B12 Vitamini Eksikliği Saç Dökülmesi

B12 Vitamini Eksikliği Saç Dökülmesi

Güncel

B12 Vitamini Eksikliği

B12 Vitamini Eksikliği

Solgar Vitamin B12 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Solgar Vitamin B12 Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

B12 Vitamini Eksikliği Belirtileri

B12 Vitamini Eksikliği Belirtileri

B12 Vitamini Bitkisel Çözüm

B12 Vitamini Bitkisel Çözüm

B12 Vitamini Günlük Dozu

B12 Vitamini Günlük Dozu

Vitamin B12 Eksikliği Belirtileri ve Tedavisi

Vitamin B12 Eksikliği Belirtileri ve Tedavisi

B12 Vitamini Eksikliği Neden Olur?

B12 Vitamini Eksikliği Neden Olur?

B12 Vitamini Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

B12 Vitamini Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

B12 Vitamini Nelerde Var?

B12 Vitamini Nelerde Var?